Пътуване

Готов ли си за голямото пътуване?

Независимо колко пъти си ходил на студентска бригада в Америка, преживяването всеки път е уникално. Но нищо не може да се сравни с първия полет над океана, с първите думи на английски, които разменяш на летището, с първата глътка американска бира (или Кола, ако нямаш 21 ;) )...

Ако си супер въодушевен, но малко притеснен за това първо пътуване - няма страшно. Всички сме минали от там и с удоволствие ще споделим с теб своя опит!

Желаем ти спорно, доходно, безаварийно и незабравимо лято! Нямаме търпение да те видим наесен, да разгледаме снимките ти и да чуем ТВОЯТА история :)

Организация на пътуването

Да се свържа с работодателя

След като получиш визата си и имаш издаден самолетен билет, пиши на работодателя си по имейл или направо му звънни по телефона. Така ще му потвърдиш, че идваш да работиш при него и ще му кажеш кога точно пристигаш.

Ако не е уточнено предварително, сега е моментът да разбереш дали ще те посрещнат на летището или трябва сам да се придвижиш до местоработата си.

Можеш да зададеш и уточняващи въпроси за униформата, графика, настаняването, времето и всичко, което те интересува.

Ако не се свържеш с работодателя, има вероятност той да реши, че не си взел виза или че си се отказал и да не те е предвидил в работния график за първите седмици или изобщо за лятото.

Не отлагай тази задачка, за да си сигурен, че лятото ти ще започне по възможно най-добрия начин.

Да разгледам опции за настаняване

Ако работодателят не осигурява настаняване, можеш да си помогнеш като проучиш нещата още от България.

Да разбера как да се придвижа от летището до местоработата

Не оставяй нещата на случайността – стресът от пътуването е достатъчно голям, така че планирай възможно най-много още от България. Интернет е огромен източник на информация, стига човек да има желание. Като отправна точка разгледай нашата секция ПРИСТИГАНЕ В USA

Да отида на лекар и зъболекар

Застраховката, която имаш по време на лятото, е пътническа. Това означава, че тя се ползва само в спешни случаи и не покрива лечение на състояния, възникнали преди пътуването. Ето защо е много важно да отидеш на лекар и да минеш основен преглед. Същото важи и за зъболекаря – знаем, че не е най-любимото ти занимание, но ако си направиш пломбите тук, ще си спестиш много главоболия и стотици долари в САЩ.

Да изгледам онлайн ориентацията на CIEE

За трета поредна година CIEE използва Интернет, за да ти покаже основните моменти от програмата, както и да ти даде съвети за това как да се възползваш максимално от престоя си в САЩ и да изкараш едно незабравимо лято. Ако не си получил линк към Онлайн ориентацията, свържи се със своя WAT консултант, за да ти го изпрати.

Ориентацията е задължителна и за хора, които вече са пътували по програмата, така че не пропускайте да я направите.

Да получа документите си от Интеграл

Ние знаем от собствен опит, че пътуването е повече от багаж, билет и виза. И точно затова всички  участници на Интеграл получават:

  • Личен „Навигатор” с полезна информация за конкретното място, на което отиваш
  • Подробни инструкции за пътуването и полетите от България до САЩ
  • T24-часов телефон за спешна връзка с дежурен консултант на Интеграл
  • Travel Kit – удобен пакет за документи, в който са подредени:
    1. Самолетен билет
    2. Инструкции за пътуване
    3. Стикери за надписване на багажа
    4. DS-2019
    5. Удостоверение за платена такса SEVIS
    6. Потвърждение за застраховка
    7. Документ с най-важните дати по програмата
    8. Копие на работната оферта
    9. Информация за застраховката и програмата

Да си събера багажа

Багажът трябва да е ясно означен с адреса на работодателя в САЩ. Обикновено имате право да чекирате един безплатен куфар/чанта до 23 кг, а таксата за втори куфар е 50 евро на посока (изтеглете инструкции за конкретната авиокомпания от секция ПОЛЕТЪТ). На летище София има възможност за допълнително опаковане на багажа с цел предотвратяване на отварянето му по време на проверки.

Като правило ръчният багаж трябва да е до 10 кг (зависи от авиокомпанията). Позволена е една чанта ръчен багаж и лаптоп/дамска чанта. Следните лични вещи трябва да бъдат сложени в куфарите/чанти, а НЕ в ръчния багаж: чадър, ножици, несесер за нокти, козметични средства, течни продукти (както лекарства, така и козметика). Ако носите течности в ръчния си багаж, позволени са до 10 разфасовки по 100 мл, които трябва да се поставят в прозрачен запечатващ се плик. В ръчния багаж е препоръчително да сложите вещи от първа необходимост, в случай че багажът ви бъде загубен. Сложете: четка за зъби, бельо и др.

ВАЖНО! В САЩ е забранено да се внасят храни (месо, плодове, сирена и т.н.). Легално допустимото количество цигари е един стек (200 цигари), а алкохол можете да носите само ако сте НАД 21 години (позволен е до 1 литър за подарък или лична консумация)


Провери дали си взел: ПАСПОРТ, DS 2019, Договор за работа, минимум 800 ЩД.

Да направя копия на важните си документи

Паспорт, виза, DS-2019 – поне по едно копие, което да остане при родителите ти, и по две копия, които да вземеш със себе си. НОСИ КОПИЯТА ОТДЕЛНО ОТ ОРИГИНАЛИТЕ.

Да си изтегля изпитите, за да мога догодина пак да замина.

Сигурни сме, че за това си се сетил и сам, но ние сме длъжни да напомним ;)

Провери дали си взел

  • Паспорт
  • DS 2019
  • Договор за работа
  • Минимум 600 ЩД

Направи копия на важните си документи

Паспорт, виза, DS-2019 – поне по едно копие, което да остане при родителите ти, и по две копия, които да вземеш със себе си. Носи копията отделно от оригиналите.

Да си изтегля изпитите, за да мога догодина пак да замина

Сигурни сме, че за това си се сетил и сам, но ние сме длъжни да напомним ;)

Пътуване и пристигане

След като слезете от самолета на летището в САЩ, ще тръгнете към залата за паспортна проверка: PASSPORT CONTROL – VISA HOLDRES. По време на полета ще ви бъде дадена митническа декларация, която трябва да попълните. Всички необходими данни имате в портмонетата си. Ако не разбирате нещо, попитайте стюардесата.

След като преминете паспортна проверка, тръгнете към залата за получаване на багаж. На мониторите срещу номера на полета ще видите номера на лентата, на която пристига багажа ви.

Ако багажа го няма

Изчакайте докато всички хора вземат чантите си от лентата и ако все още го няма, отидете там където пише: Baggage Claims. На специална карта ще трябва да отбележите как изглежда вашата чанта и да попълните адреса и телефона на работодателя си, както и да покажете лепенката за багажa, която е залепена на билета ви.

Трябва да получите копие на квитанцията, която сте попълнили, както и телефонен номер, на който можете да проверявате кога ще бъде доставен багажът ви.

Ако багажът ви пристигне отворен или повреден

Обадете се на гише Baggage Claims и обяснете, че багажът ви е пристигнал повреден и желаете да се претегли, за да се установи липсва ли нещо от съдържанието. Така ще си запазите правото на претенция за понесени загуби.

След като получите багажа си и го сложите на количка, ще преминете през митницата Customs (минете по зеления коридор „Nothing to declare” и предайте декларацията си на служителя).

След като слезете от самолета на летището в САЩ, ще тръгнете към залата за паспортна проверка: PASSPORT CONTROL – VISA HOLDRES. По време на полета ще ви бъде дадена митническа декларация, която трябва да попълните. Всички необходими данни имате в портмонетата си. Ако не разбирате нещо, попитайте стюардесата.

След като преминете паспортна проверка, тръгнете към залата за получаване на багаж. На мониторите срещу номера на полета ще видите номера на лентата, на която пристига багажа ви.

Ако багажа го няма

Изчакайте докато всички хора вземат чантите си от лентата и ако все още го няма, отидете там където пише: Baggage Claims. На специална карта ще трябва да отбележите как изглежда вашата чанта и да попълните адреса и телефона на работодателя си, както и да покажете лепенката за багажa, която е залепена на билета ви.

Трябва да получите копие на квитанцията, която сте попълнили, както и телефонен номер, на който можете да проверявате кога ще бъде доставен багажът ви.

Ако багажът ви пристигне отворен или повреден

Обадете се на гише Baggage Claims и обяснете, че багажът ви е пристигнал повреден и желаете да се претегли, за да се установи липсва ли нещо от съдържанието. Така ще си запазите правото на претенция за понесени загуби.

След като получите багажа си и го сложите на количка, ще преминете през митницата Customs (минете по зеления коридор „Nothing to declare” и предайте декларацията си на служителя).

В перфектния сценарий не си имал никакви проблеми с полетите, минал си спокойно емиграционна проверка, багажът ти е пристигнал и работодателят ти те чака на летището с малка спретната табелка, за да те заведе в квартирата и да ти обясни всичко.

Ако обаче твоят сценарий е различен, използвай малкото оставащо време в България да организираш сам двете първи стъпки – транспорт до месторабота и настаняване.

ТРАНСПОРТ

В повечето случаи мястото, на което ще работиш и живееш, не е в града, в който пристига полетът ти. Провери внимателно часа на пристигане (който винаги е отбелязан в МЕСТНО време), за да видиш какви са опциите за транспорт.

От летището до гара/автогара

Обикновено летищата са в покрайнините на града, а гарите – в самия град. Затова най-вероятно ще ти се наложи да се придвижиш с метро, автобус или т.нар. shuttle – бус, които обикаля по терминалите и събира пътници. Можеш да ползваш и такси, но винаги се оглеждай за диспечер, който да те упъти към легитимните таксита на града.

Всяко летище е различно, но почти винаги след като излезеш в залата за посрещачи, трябва да се огледаш за табела Ground Transportation. Тя ще те насочи към мястото, от където тръгват превозните средства към града. Ако не си проучил нещата предварително, се насочи към бюро Information, където могат да те посъветват и да ти обяснят какво да направиш.

Полезен източник на информация е и сайтът на самото летище, на което кацаш – можеш просто да го изпишеш в Google или да ползваш ТОЗИ ЛИНК. На секция „How to get there” обикновено има опции, разписания и цени. Ако има автобус, който пътува от летището ДИРЕКТНО към твоята дестинация, това също ще бъде отбелязано там.

От гарата/автогарата до местоработата

Влаковете в САЩ са много бързи и удобни, но са по-скъпи от автобусите и не пътуват до всички дестинации. Повече информация можеш да видиш на сайта на Amtrak(американското БДЖJ). Не забравяй да си вземеш ISIC картата – с нея получаваш 15% отстъпка от билета!

Автобусите в САЩ са удобни и 99% от тях имат работеща тоалетна J. Огромната национална компания Greyhound покрива голяма част от страната чрез мрежата си от партньори. Има и множество регионални компании, които понякога са по-удобни като графици – потърси в интернет или попитай работодателя си.

Някои работодатели имат изискване в какви дни и часове могат да посрещат или настаняват студенти. Така дори да имаш осигурено посрещане или настаняване, може да ти се наложи да преспиш една вечер в града на пристигане на полета ти.

Хостел

Най-евтината опция за нощувка са т.нар. хостели – хотели тип общежитие, най-често със стаи 4-8 легла и бани и тоалетни на етажа. Ако си гледал филмите „Hostel” и “Hostel 2” - не се притеснявай J Те са напълно чисти и безопасни и са един от най-разпространените начини за пътуване и отсядане сред студентите в САЩ. По-скъпите хостели предлагат и опция са двойни стаи с баня и тоалетна. Ако имаш карта, можеш да резервираш и платиш стаята предварително на сайта на самия хостел или през някой от общите сайтове:

http://www.hostelworld.com/

http://www.hihostels.com/

http://www.hostelusa.com/

Хотел на летището

Ако пристигаш късно и не мислиш, че ще се справиш с намирането на определен адрес в града, можеш да отседнеш в Airport hotel. Това са хотели, които са в близост до летището и обикновено имат безплатен бус, с който вземат гостите от летището. Информация можеш да намериш на сайта на самото летище, на което кацаш – можеш просто да го изпишеш в Google.

И не забравяй да се обадиш на родителите си, за да са спокойни, че си пристигнал и има къде да нощуваш!

ISIC card

КАКВО Е ISIC?

Международната студентска идентификационна карта ISIC (International Student Identity Card) е ЕДИНСТВЕНИЯТ световно признат документ, доказващ твоя статут на учащ. Тя е пропуск за преференции и намаления, специално договорени за учащите в цял свят. ISIC се издава и разпространява под егидата на UNESCO.

Какви са предимствата?

  • Преференции при пътуване – специални цени за самолетни и автобусни билети, отстъпки при настаняване в хостели и хотели, преференциални цени на застраховки при пътуване;
  • Намаления в чужбина – отстъпки в около 40 000 обекта по света: музеи, културни и исторически забележителности, галерии, кина, театри, ресторанти, заведения и др.;
  • Намаления в България – над 1 500 преференции в България в най-разнообразни области: забавления, пазаруване, хапване и пийване, спорт, красота и здраве, компютри и комуникации, услуги и др. (включително и 50% намаление в БДЖ);
  • ISIC Connect - 24 часова безплатна телефонна линия за спешна правна и медицинска помощ при пътуване в чужбина.

Кой може да притежава картата?

  • Студенти редовно обучение в български или чуждестранен университет, независимо от степента на обучение;
  • Ученици, навършили 12 години.

Необходими документи

За издаването на ISIC картата студентите редовно обучение е необходимо да предоставят:

  • Лична карта или паспорт;
  • Паспортна снимка
  • Попълнено заявление за издаване на ISIC карта в офиса на Интеграл.
Допълнителни документи

  • За студенти в България - актуално уверение от учебното заведение или оригинална студентска книжка с копие от първа страница и копие от страницата с последен заверен семестър. 
  • За студенти, учещи в чужбина - съответния документ, издаван от учебното заведение. 
  • За ученици - ученическа лична карта или служебна бележка или бележник.

Цена на картата: 15 лева

Валидност на картата: от 01 септември до 31 декември следващата година

(примерно: от 01.09.2017 до 31.12.2018)

Издаването на картата отнема 5 минути - заповядай още сега в най-близкия до теб офис на Интеграл!

А ето ТУК можеш да видиш всички намаления, които ползваш с ISIC по света, включително и страхотни оферти по време на лятото ти в Америка 

Застраховка багаж

Според данните на SITA за 2015 година авиокомпаниите са забавили или загубили около 21,8 милиона куфара. Което не е много, като се вземе предвид, че са пътували над 3.5 милиарда пътника - но е безкрайно неприятно, ако в един от тези куфари са твоите лични вещи.

Добрата новина е, че със Застраховка срещу кражба, загуба, повреда, унищожаванеили забавяне на багажа можеш да получиш обезщетение до 100 евро при закъснял багаж и до 250 евро при загубен куфар, а цената и е доста изгодна:

Вариант 1

  • Срок на пътуване - 1 ден
  • Програма - Базисна
  • Застрахователна сума медицински разходи - 10 000 евро
  • Закъснение на багаж - 100 евро
  • Загуба на багаж - 250 евро
  • Обща сума на целия пакет - 9,50 лева

Вариант 2

  • Срок на пътуване - 2 дни
  • Програма - Базисна
  • Застрахователна сума медицински разходи - 10 000 евро
  • Закъснение на багаж - 100 евро
  • Загуба на багаж - 250 евро
  • Обща сума на целия пакет - 11,50 лева

Изпратете запитване

Обадете се на нашите консултанти

+359 2 80 50 600

Посетете най-близкия офис на ИНТЕГРАЛ

Новини и оферти по имейл